PiT “Regie tijdens slechtnieuwsgesprekken”

Een effectief slechtnieuwsgesprek beperkt de schade voor de ontvanger.

Hoe voer je zo’n gesprek?

Het slechtnieuwsgeprek kent 3 doelen.

  • In de eerste plaats het overbrengen van de boodschap. Voor de hand liggend misschien maar er zijn voorbeelden bekend van medewerkers die na afloop van het gesprek niet wisten of ze bevorderd waren dan wel ontslagen.
  • In de tweede plaats het opvangen van emoties. In welke vorm die emoties zich zullen voordoen is niet exact aan te geven, maar effectief met emoties omgaan, zal een heilzaam effect hebben op de schade achteraf.
  • Het derde doel is acceptatie van het nieuws. De ontvanger moet begrijpen dat de boodschap definitief is en niet onderhandelbaar.
In deze training;
  1. Het brengen van het slechte nieuws
  2. Emoties opvangen
  3. Argumenten uiteenzetten
  4. Oplossingen bespreken
  5. De afronding

 

Slechtnieuws